Alla inlägg under oktober 2009

Av eva - 27 oktober 2009 10:35


Vilken höst vi har ! Vintern känns långt borta . Här vid kusten blir det ändå inga "riktiga" vintrar så jag hoppas det dröjer innan snöblasket kommer.

Det har varit en rolig och intensiv  helg . Fredagen inledde med andjakt och efter Idol var det bara att stupa i säng för på lördagen skulle jag vara " köksa" på hundklubben när intruktörerna hade en utbildningsdag. Det tog hela dagen men det gjorde inget för jag hade möjligheten att kuna lyssna också mellan kökssysslorna. Eva Andersson heter hon som höll i utbildningsdagen. Vilket hundkunnande hon hade . Ju fler duktiga  "hundmänniskor" jag träffar ju mindre inser jag att jag kan och med duktiga "hundmänniskor" menar jag inte  att jag går efter vad de preseterar på tävligar utan hur de finner lösningar , "läser" och bemöter hundar.

Söndagen var upp tidigt för att åka och tävla lydnad i Västervik. Vi fick ett 3:e pris med oss hem, nollade rutan

(la sig utanför) samt vittringen (tog fel). Vi hade 10 -10 på gruppmomenten , supernöjd  ! Disco satt och låg som en stenstod. Jag jobbar mycket med det så det känns jättebra att det ger resultat. Vi fick nior på dumrutan, hopp/apport samt "fjärren", härligt ! I övriga moment blev det varierande poäng,som tävlingledaren sa: Du har en het hund. Ja det stämmer men känns också roligt när en av de övriga tävlade (som fick sitt championat för övrigt)

säger efter vårt program . Vilken härlig attityd din hund har , det är roligt att titta på er !

Efter det Hannah och jag virrat runt lite i Västervik ( hur kunde vi köra fel ?!!) så var det bara att hem och rasta

hundar. Per var och jagade och sköt en gris . Skönt , jag vill inte ha dom i skogen !!

Måndagen var ledig dag för både Per och mej och efter sovmorgon vad det dags för andjakt igen.  Det går i ett men eftersom både Per och jag har mycket ledig tid just nu så kan vi ägna oss åt våra friditsnöjen.

I dag har det varit en härlig skogspromenad på fm men nu är det dags att byta ut skogsmullekläderna till stadsstassen. Dags att åka och jobba.. Ha en trevlig vecka !

Disco njuter också av hösten och livet !

  


Av eva - 12 oktober 2009 08:16

har vi haft.  Alla " Eklundhs hundar" med hussar och mattar har varit samlade i helgen.


Vädrets makter stod oss bi och vi kunde njuta av en skogspromenad i solsken på lördagen, hinna med lydnadsträning senare på dagen och även söndagen hann vi gå långpromenaden utan att regnet kom.


Inga  tikar  löpte så alla vovvar kunde vara tillsammans både ute och inne.  Roligt att se dem i skogen hur de valde ut sina lekkamrater, utom Smulan förstås, som inte tycker de andra begriper vad man ska göra i skogen, Dvs kolla efter ekorrar, lyssna efter möss eller bara röra sig ljudlöst utan för flocken för att bara dyka upp från ingenstanns så fort husse Daniel visslar .

Det obligatorsiska gruppfotot togs förstås... Här är en variant av många som jag "knäppte" :

  

Av eva - 3 oktober 2009 14:29


Ja, nu får väl även jag ge mig och inse att hösten har kommit ! Levde länge kvar i att det var sensommar...


Sedan senast har det inte hänt så mycket på hundfronten mer än att  Per och Party startat på jaktprov ,men tyvärr fick bryta för Party skadade sig under provet. Party rusade ut på söket och gjorde en frivolt och slog i  ( olikt Party, men man blir aldrig riktigt klok på de fyrbenta ). Det blev ingen bestående skada så Party kan forstsätta hösten med att att följa med Per på jakterna.  Disco och jag fortsätter med lydnadsträningen och kanske tävlar något mer  under hösten. För övrigt hoppas vi på härliga skogpromenader i härligt höstväder !

  













Ovido - Quiz & Flashcards