Alla inlägg under mars 2008

Av eva - 25 mars 2008 13:11

Vi har tillbringat hela påsken hon Fam. Johansson i M-stad och som vanligt när vi träffas så är det "högt i tak"samt  mat , mat och mera mat och massor med hundar. Eftersom vi hade alla våra fyra med oss och de har utökat sin flock med Zlatan ( Välkommen till gänget Zlatan !) så hade vi sju stycken hanar sammanlagt  plus att det på påskafton kom två tikar också , fast de tillbringade kvällen lite tillbakadraget i en resbur.


 Två heldagars träning blev det i underbart väder plus att jag fick möjligthet att vara med på brukshundsklubbens tävlingssträning med Disco (tack Lena !) så Disco har fått sitt lystmäte( dvs massor med träning) tillgodosett hela helgen. Leymus var nog också ganska nöjd för Per fick "köra" honom i stället för Party som är skadad. Det är bra att ha många hundar i bland !

Tack för en toppenhelg det gör vi snart om !!






Av eva - 19 mars 2008 19:26


Även om vi fått lite bakslag i vårvädret de sista dagarna så kämpar naturen envist på. Den lilla blåsippan som trotsigt sträcker upp sej mot ljuset visar att det är vår på gång. Något som också hör våren till är alla valpkullar som föds på vårkanten. Bravo har blivit både farfar och morfar senaste tiden . Nio små söta" sippor "såg dagens ljus i går hos Kennel Skattkammaren så nu är väntan äntligen över för de blivande valpägarna.


Glad Påsk önskar vi och " Boysen " våra bloggläsare !

Av eva - 16 mars 2008 21:03

Tack  för alla Grattis ! Man blir faktiskt lite rörd ... jag har haft en toppenhelg  som har innehållit bilåkning, några apporteringar , lite

extra i matskålen samt lite hundsnacks till medlodifestivalen.


Jag har också försökt bringa lite ordning i min flock och här ser ni att jag sett till att vi alla sitter still en stund så matte kan fota  !



Av eva - 14 mars 2008 13:02

Grattis !

Bravo 10 år ung i dag  !


Bravo tänker fira sin högtidsdag i kretsen av den närmaste familjen och inte göra så stor affär av det hela. Han har dock beslutat att han numera är heltidspensionär och fortsättingsvis fritt kommer att förfoga över sina dagar. Han har några bestämda krav/önskemål hur han vill att hans liv ska se ut framöver.


1. Mer mat och tidigare frukost (helst innan kl 05.00)

2. Mer bilåkning samt fri tillgång till hundutrymmet när bilen står på garageuppfarten

3.Inga tråkiga koppelpromenader (släng det ärvda kopplet från Rambo)

4. Några apporteringar emellanåt

5.Tidigarelagt kvällsmål och tillgång till ullmattan i vardagsrummet hela dygnet.


Jag tror nog att vi kommer tillgodose Bravos krav på de flesta punkter förutom att frukosten ska serveras som nattmål !

Här är några kort från veckan. Visst lyser livsglädjen i Bravos ögon ?!!!

Av eva - 3 mars 2008 19:30

Här kommer lite förklaring över vad Per och jag blev "drillade i.


Vi bestämde att vi skulle göra ett sök . Eftersom Party kan "tagga" ned och Disco gärna "taggar" upp så "la" Karin  upp övningen enligt följande :


Vi fick stå med våra hundar rygg mot rygg och gå ut och lägga ut ett sök var(våra hundar satt kvar och tittade). Party fick då se att det hände något därute och fick upp intresset. Disco fick på det viset träna att vänta, sedan bytte vi plats med varandra och "körde" våra hundar på det söket de inte hade setts läggas ut och sedan bytte vi plats igen och gick tillbaka till vårt

"egna" sök och skickade ut hundarna tills vi tyckte att det jobbat färdigt.


Per fick påminnelse om att vara tydlig i sina kommandon mot Party och jag som har dåliga avlämningar på Disco fick hjälp med att belöna samt korrigera vid rätt tillfälle samt att jag ska använda visselpipan i stället för rösten så mycket. Jag skulle också försöka att inte stirra så mycket på Disco utan titta över honom vid utskick och inlevereringar ( inte lätt för mej !!!). Det blev lite dråpliga situationer när jag fäste blicken i fjärran och inte visste var jag hade min hund.Det är ju han som ska hålla rätt på mej och inte tvärtom !

Sedan kollade Karin av Discos avlämningar under lugnare förhållanden och med kortare apporteringssträckor och där visade han att han kan lämna av ordentligt också, så det är väl bara att traggla vidare...


Nedan : Per och Party är nöjda med sitt pass och  tar tillfället i akt att

vila medan Karin och jag jobbar vidare med våra hundar.


Av eva - 3 mars 2008 08:28

Ja, det har varit lite av en släktträff på hundsidan i helgen.

Karin och Anders har varit här med sina "tjejer" : Inca, som är dotter till Bravo,halvsyster till Leymus, mor till Disco,Party samt moster till Diezel .

Jalla, kullsyster till Party och Disco , kusin till Diezel . Fleece som är släkt med Leymus genom att hennes pappa är son till Leymus mamma. Ja, jag skulle kunna röra i hop det ännu mer  , alla är släkt med alla !


Fredagen började inte bra, Inca blev sjuk och vad det vad får vi nog aldrig veta men det kunde varit en förgiftning, hon fick träningsförbud av veterinären och var nog lite missnöjd över detta !

Karin har drillat Per och mej och våra vovvar, svåraste biten har hon  nog haft i att drilla oss tvåbenta , de fyrbenta verkar vara mer lättdresserade.


Vi har haft en jättetrevlig helg med Karin och Anders , genom åren är det inte hundarna som förenar oss främst, utan att vi kommer så bra övverens

och har så roligt i hop.


Anders har tagit jättefina bilder som jag ska datera upp hemsida med så fort jag hinner, till dess får ni nöja er med dessa bilder som jag tagit på "släkten" tyvärr hade Diezel annat för sej på söndagen och är inte med på

"släktbilden".



Ovido - Quiz & Flashcards