Alla inlägg under juli 2007

Av eva - 29 juli 2007 12:58

anordnade WT 28 juli på Tinna Gunnarsson med familjs fina marker i Apelskift utanför Jönköping. Per skulle skulle döma en station och jag passade på att följa med för att starta Party och Disco. Varken Party eller Disco gjorde någon strålande insats . Party  hade godkänt på alla stationer , ett snittpoäng över 12 och därmed ett 2:apris. Disco hade 2 icke godkända stationer och däremd inget pris.

Mariestadsgänget var också på plats, Håkan och Champo gjorde jättebra ifrån sej och hamnade 1 poäng från finalplats dessutom fick de pris för bästa markering.  Något som var extra roligt för Per och mej var att vi hade" lurat" dit Silva, Roger och Maja att komma dit för att starta sina hundar.  De bor i Sweizch men är i Sverige på semester.

Silva har en Bravoavkomma från kennel Semtegen och även Maja har hund från kennel Semtegen. Gisssa om hjärtat klappade när det visade sej att Silvia gått till final i nkl med sin Sam ! När det sedan visade sej att hon vunnit hela klassen och dessutom fick priset domarens val som bästa dirigeringshund så kände man sej lite mallig.Maja och Bruce gjorde också en bra "runda" men en miss på en station så faller poängen.

På hemvägen hade jag tänkt mej Ikea besök, gissa om Per blev glad när vi missade det med 10 minuter !

Här kommer lite bilder från dagen :

Av eva - 25 juli 2007 19:32

ja, det har vi verkligen i vår skog och mygg tyvärr . Värmen och regnet är inte bara gynnsam för svampens tillväxt ! Två arbetsdagar kvar , sedan semester...............

Detta kom Per och vovvarna hem med i dag :


Av eva - 15 juli 2007 14:50

Per och jag, Anders och Karin gav oss iväg tidigt i lördags morse för att vara med på WT i Markaryd. Jag sov nästan hela vägen dit och kände mej seg när jag klev ur bilen. På samlingen vaknade jag till ordentligt när alla domarna talade om vad de inte ville se /höra hos hundarna. Oj, tänkte jag här blir det inte några höga poäng för mej och Disco. Disco var hetare än het och tyckte att väntetiden mellan stationerna var väldigt onödig. Party däremot var som vanligt tyst , lugn och lite frånvarande.


Det var ca 25 st startande i nkl.

Det var fem stycken stationer : vattenmark, walkup,dirigering med störning, sök   samt en viltstation som var en landdirigering.


Per och Party gjorde en jättebra runda förutom söket och fick 80 poäng totalt av 100p  och kom på delad 5:eplats.


Jag och Disco fick 73 poäng och kom på en 8:e plats, jag är nöjd med poängen men inte hur han var i väntan mellan stationerna.


Här är våra poäng
Party

vattenmark 17 p

Walk up       20 p

Dirigering    19 p

sök              10 p

vilt               14 p


Disco
vattenmark 17 p

Walk up       16 p

Dirigering      8 p

sök               14 p

vilt                19 p

 Party och Discos mamma Inca  gjorde tillsammans med Karin  en jättebra

insats och vi kunde stolta konstatera att det räckte till en 3:e plats i elitklass.

Sedan gjorde jag som på ditfärden  , sov nästan hela vägen hem ....

Tur att Per helst vill köra själv !

Några bilder från dagen :

Av eva - 13 juli 2007 08:17

var det för Hannah och Karin på torsdagskvällen. Regnet vräkte ned  och tävlingsledningen beslutade att vänta lite med platssittning/liggning. Till slut gick det inte att vänta mer för det bara fortsatte att ösa ned. Hannah och Diezel gjorde ett kanonprogram och var så nära så nära ett 1:a pris men  det kan du läsa om snart på Team Diezels egen blogg. Karin och Inca gjorde också ett kanonprogram och även där så snuddande nära ett 1:a pris. Inca ställde sej på sittandet i grupp för Karin öppnade sin knutna hand och det är det tecken hon använder till ståendet på fjärren !

Karin och Inca fick ett 2:a pris med plac. 1 och Hannah och Diezel ett 2:a pris med plac 2. Det var verkligen en fröjd att se Diezel och Inca på lydnadsplan.

Av eva - 13 juli 2007 08:02

var det i onsdagskväll. Anders och Karin som ska vara här hos oss några dagar kom lagom till att jags kulle tävla med Disco. Disco blev uppkörd på platsen. "Grannhunden" hade börjat uppvakta Disco redan innan vi hunnit bakom gömslet och domaren valde att inte avbryta. Den andra hunden gick även fram och ställde sej över Disco (detta viste jag ju inte förrän efteråt som tur var) . Domaren lät det fortgå tiden ut och när det var ca 15 sekunder kvar reste sej Disco och kom springade till mej när vi kom fram. Omläggning trodde vi tävlande förstås men icke. Disco blev också nollad ! Domaren ansåg att han gjort ett svarsgnäll och på så vis uppmuntrat den andra hunden. Lägg in en protest tyckte många men för mej kvittar det , jag har ju redan min uppflyttning till "trean". Huvudsaken är att inte det blev något bråk hundarna emellan. Sedan gjorde Disco alla moment ,10:a på rutan , 10:a på helheten , blandat övrigt men det hade gott och väl räckt till ett 1:a pris om inte platsen blivit nollan.

Nedan några bilder på mej och Disco som Anders tagit.


Av eva - 9 juli 2007 21:46

vad det i går. Hannah hade samling 16.45 och jag 19.30 så jag och Disco var verkligen ute i god tid ! Jag hade knorrat in i det längsta att jag inte kände för att åka men Hannah godtog inte mina ursäkter så det var bara att ge sej iväg. Trots lång väntetid så gick em/kvällen fort. Det var flera stycken som jag skulle hålla tummarna för och titta på så timmarna rann i väg.


Vi var 8 st i min klass och jag drog nr 7 så vid halv nio ca så var det min tur.

Vi hade fullt på platsen så nu hade jag i alla fall en bra början !  I kväll hade vi flyt ,vi blandade höga poäng med riktigt låga och tänka sej det blev  precis ett 1:a pris och pallplacering som nr 3 !  Lisa och Lotus fick sitt efterlängtade 1:a pris i trean och vi fick se Vegas med matte Helena  vinna hela lydnadsklass ett  ! Verkligen roligt ! Efter prisutdelningen så styrde jag och Hannah kosan till Mc D. och köpte varsin plusmeny bara för att vi skulle få ett cocacola glas... tänk vad reklam kan påverka ....


Nu har jag bara en planerad lydnadstävling kvar  och med den tänker jag lämna tvåan för gott och ta sikte mot treans moment, men när det blir någon start där har jag inte en susning om.

Av eva - 2 juli 2007 13:22

 Ja så var det dags igen, jag kände mej ganska lugn. Disco har fungerat bra på sista tiden. Klockan 16.00 var det samling, klockan 16.10 la vi i (vi var först ut)lyndnadsklass II plats.  Toppen tyckte jag det här kommer att gå snabbt eftersom de körde klasserna parallellt med två domare.

Vi var tre ekipage i min klass. Båda två av våra medtävlandes hundar lämande platsen och Disco låg ensam kvar  (han såg liten vilsen och ensam ut ). Det är tredje tävlingen i rad som ingen "vill" ligga kvar  brevid Disco och där tycker jag han är duktig som ligger kvar. Han fick inte fullt på platsen för han hade gnytt samt ändrat tyngdpunkt på rumpan så det drogs ner till 7 poäng. Sedan vände de på turordningen och vi som la plats först fick köra programmet sist.  Jag och Disco gick ut ca kl. 20.00 som sista ekipage i hela tävlingen och detta hade Disco väntat på vill jag lova.


Han fick poäng i alla moment utom rutan  men poängen var bedrövliga eftersom han inte höll position (låg före hela tiden), hoppade tillbaka innan kommando vid hoppet, var uppe vid axelhöjd hos mej när han skulle vända och sätta sig fot bl a. Det högsta betyg vi fick var 8 p för helheten (det kan jag inte förstå att vi fick) men domaren tycker nog om hundar med glädje och fart på lydnadsplan och det har Disco så det räcker för en hel brukshundsklubb.

Ja, just nu känns det som om jag har gått bet ordentligt och känner mej inte speciellt sugen på kommande tävlingar, då jag inte vet hur jag ska hantera hans "tävlingsiver" på rätt sätt. Ja, jag får väl ta mej en riktig funderare....

 (Tilläggas ska att Disco och jag vann vår klass ! och det kände mycket konstigt att stiga upp på prispallen och ta emot en massa priser när det gått så dåligt)



Ovido - Quiz & Flashcards