Direktlänk till inlägg 3 mars 2008

Drillning

Av eva - 3 mars 2008 19:30

Här kommer lite förklaring över vad Per och jag blev "drillade i.


Vi bestämde att vi skulle göra ett sök . Eftersom Party kan "tagga" ned och Disco gärna "taggar" upp så "la" Karin  upp övningen enligt följande :


Vi fick stå med våra hundar rygg mot rygg och gå ut och lägga ut ett sök var(våra hundar satt kvar och tittade). Party fick då se att det hände något därute och fick upp intresset. Disco fick på det viset träna att vänta, sedan bytte vi plats med varandra och "körde" våra hundar på det söket de inte hade setts läggas ut och sedan bytte vi plats igen och gick tillbaka till vårt

"egna" sök och skickade ut hundarna tills vi tyckte att det jobbat färdigt.


Per fick påminnelse om att vara tydlig i sina kommandon mot Party och jag som har dåliga avlämningar på Disco fick hjälp med att belöna samt korrigera vid rätt tillfälle samt att jag ska använda visselpipan i stället för rösten så mycket. Jag skulle också försöka att inte stirra så mycket på Disco utan titta över honom vid utskick och inlevereringar ( inte lätt för mej !!!). Det blev lite dråpliga situationer när jag fäste blicken i fjärran och inte visste var jag hade min hund.Det är ju han som ska hålla rätt på mej och inte tvärtom !

Sedan kollade Karin av Discos avlämningar under lugnare förhållanden och med kortare apporteringssträckor och där visade han att han kan lämna av ordentligt också, så det är väl bara att traggla vidare...


Nedan : Per och Party är nöjda med sitt pass och  tar tillfället i akt att

vila medan Karin och jag jobbar vidare med våra hundar.


 
 
Ingen bild

Anna-Lena

4 mars 2008 12:09

Tack för uppdateringen.

Så skönt att ha duktiga hundvänner som kan rädda ens träning lite. Du har inte lust att låna ut henne lite eller eventuellt ta Mara med på nästa träning. Hennes avlämningar är mer än katastrofala just nu och man skulle aldrig kunna tro att hon någonsin lämnat något i handen utan att lagt ned det 70000 gånger på vägen in. SUCK.

Kram på er

 
Reneth

Reneth

12 mars 2008 09:02

Ni verkar ha haft en rolig släktträff. Kul med lite egen träning också.:)
Här är det överlugn efter en aktiv period med inneboende BC och lite annat smått och gott :)
Ha det bra
Reneth

http://www.svenssonstassavtryck.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av eva - 17 april 2010 12:41

Bloggen Boysen finns numera på denna plats :http://eklundhshundar.cybersajt.com/ ...

Av eva - 14 december 2009 16:27


  Ja, vi har varit ute och rest  igen. Den här gången till Daniel och Anna-lena och "tjejerna" i Sundsvall.  Vi firade lite jul i förskott. Anna-lena , jag och Anita var även ambitiösa och tränade våra hundar. Hundarna fick gå ett sök i en slalomba...

Av eva - 7 december 2009 17:02

Ja, det har vi haft! Vi, Per och jag samt Party och Disco åkte till Mariestad i helgen för att hälsa på familjen Johansson. Leymus fick vara hos Hannah och Diezel och liva upp deras tillvaro lite. Leymus lyckades med konststycket att vifta ut ett gla...

Av eva - 22 november 2009 13:03

Vi ( Jag och Disco) gjorde en utflykt från vår grå vardag och tog tåget till Skåne och till Karin och Anders i torsdags.( Höll på att hamna i Danmark för dörrarna till tågvagnen gick inte upp när jag skule ut ! Vi skulle av på den sista hpl innan tåg...

Av eva - 6 november 2009 10:42


i lydnadsträningen har jag fått. Har  börjat med target i rutan. Disco snappade direkt, så nu är det plan B som gäller.Ska jag klippa ned platslocket eller ta bort det helt? får funderar på det.Funderar ocskå på target till inkallade med ställande oc...

Ovido - Quiz & Flashcards